GEOMETRIA KÓŁ
Zbieżność /geometria kół/ to parametr mający kolosalny wpływ na jazdę naszym samochodem .
Zbierzność to pojęcie które określa równoległość lewego i prawego koła przedniej lub tylnej osi względem siebie
Większość użytkowników pojazdów jest przekonana ,że koła powinny być ustawione na wprost równolegle do siebie .I po części mają rację przy założeniu, że pojazd będzie się poruszał po równej drodze ,bez zakrętów ,a zawieszenie będzie sztywne bez amortyzacji . Niestety w realnym świecie drogi są nierówne zawieszenie pracuje dla naszego komfortu a i zakrętów jest sporo. Dlatego producenci biorąc te parametry pod uwagę i rzeczywiste zachowanie się elementów zawieszenia w czasie eksploatacji ,określają parametry ustawienia kół w pojeździe przy których auto będzie prowadziło się najlepiej
Dodatkowo przy określaniu parametrów geometrii kół bierze się pod uwagę przeznaczenie pojazdu .
I tak parametry ustawienia kół dla samochodu z napędem na przednią oś będą znacząco inne aniżeli dla pojazdu o napędzie na oś tylną ,a jeszcze inne dla pojazdu z napędem na wszystkie koła (4X4 ).
W zależności od przeznaczenia samochodu ustawienia producenta różnią się w zakresie regulacji kół jako układ zbieżny lub rozbieżny rzadziej spotykany jest układ gdzie zbieżność wynosi 0 czyli koła na wprost .
USTAWIENIA ZBIEŻNOŚCI
Najczęściej spotykane ustawienia zbieżności kół
Napęd na oś przednią
–koła przednie / rozbieżnie
–koła tylne / równolegle
Napęd na oś tylną
– koła przednie / zbieżnie
– koła tylne / równolegle
Napęd na wszystkie koła 4X4
–koła przednie /rozbieżnie
–koła tylne / zbieżnie lub równolegle
Jak widać ustawienie zbieżności jest bardzo istotnym czynnikiem dla naszego samochodu wpływającym zarówno na bezpieczeństwo jak i komfort jazdy.
Po każdej naprawie zawieszenia należy skontrolować parametry ustawień geometrii a w razie odchyłek od danych producenta skorygować ustawienie.
Nie ma możliwości ustawienia zbieżności domowymi sposobami .Ustawienia takie obarczone są dużym błędem a różnica 0,50 jest już na tyle poważna ,by wpłynąć na komfort jazdy .
W dzisiejszych czasach skomplikowanych układów zawieszenia samochodów wykorzystanie
do regulacji urządzeń wykorzystujących do pomiaru wskaźniki laserowe nie daje już pewności co do dokładności pomiaru.
Urządzenie do regulacji zbieżności kół którego używamy w naszym serwisie jest komputerowym przyrządem firmy BEISSBARTH wykorzystującym do pomiaru geometrii pojazdu 8 kamer CCD.
Dokładność pomiaru każdego parametru tego urządzenia do 1 minuta czyli 1/60 stopnia .
Tylko takie urządzenie w połączeniu z wiedzą serwisanta zapewni dokładność i poprawność regulacji geometrii w twoim pojeździe. Dysponujemy zarówno wiedzą oraz posiadamy możliwości techniczne do naprawy oraz regulacji każdego rodzaju zawieszenia Zapraszamy do naszego serwisu .