Co warto wiedzeć o geometrii kół

Ustawienie kół może zmieniać się w trakcie eksploatacji – na skutek wymiany, bądź normalnego zużycia części zawieszenia, np. łożysk kół, przegubów drążków kierowniczych, tulei metalowo-gumowych. Dlatego warto podczas rutynowego badania diagnostycznego zwrócić uwagę czy zbieżność kół mieści się w podawanym przez producenta zakresie.

W geometrii najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu. Przy bardziej zaawansowanych zawieszeniach regulowane są cztery wartości : kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół. W dużej części obecnie produkowanych samochodów klasy niższej i średniej regulowana jest tylko zbieżność inne wartości są stałe niemniej jednak podlegają pomiarowi .

POCHYLENIE KÓŁ

pochylenieNieprawidłowe pochylenie kół oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje o stabilności samochodu w czasie jazdy oraz wpływają na zużycie opon. Prawidłowa regulacja kąta pochylenia koła   rozkłada ciężar pojazdu na całej powierzchni opony oraz eliminuje ściąganie boczne.

Kąt Pochylenia Koła = 0°. Koła pojazdu ustawione są w pionie. Kąt Pochylenia Koła dodatni. Górna część koła pochylona jest na zewnątrz.
Zbyt duży dodatni kąt PK może być przyczyną:
(1) Zużycia zewnętrznej części opony
(2) Ściągania
(3) Nadmiernego zużycia elementów zawieszenia

Kąt Pochylenia Kół ujemny. Górna część koła pochylona jest do wewnątrz.
Zbyt duży dodatni kąt PK może być przyczyną:
(1) Zużycia wewnętrznej części opony
(2) Ściągania
(3) Nadmiernego zużycia elementów zawieszenia

WYPRZEDZENIE SWORZNIA ZWROTNICY

wyprzedzenie zwrotnicyNieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność pojazdu oraz wpływa na powrotność koła kierownicy

Kąt WSZ = 0°
Oś sworznia zwrotnicy w pionie.

Kąt WSZ dodatni
Oś sworznia zwrotnicy pochylona jest do tyłu.

Kąt WSZ ujemny
Oś sworznia zwrotnicy pochylona jest do przodu.

POCHYLENIE KÓŁ

Zbieżność (+)

Proste leżące w płaszczyznach kół tej samej osi przecinają się przed kołami pojazdu.

Zbyt duży zbieżność kół może być przyczyną:

(1) Przyspieszonego zużywania się zewnętrznej części opony

(a) Na oponach radialnych nadmierna rozbieżność wpływa na zużycie podobnie jak nadmiernie ujemny kąt PK
(b) Wzór bieżnika opony jest poząbkowany
(c) Wyczuwalna ręką nierówna powierzchnia opony w kierunku poprzecznym

(2) Niestabilności kierowania

(a) “wędrowanie”
(b) nadsterowność

Rozbieżność kół (-)

Proste leżące w płaszczyznach kół tej samej osi przecinają się za kołami pojazdu.

Zbyt duża rozbieżność kół może być przyczyną:

(1) Przyspieszonego zużywania się wewnętrznej części opony

(a) Na oponach radialnych nadmierna rozbieżność wpływa na zużycie podobnie jak nadmiernie ujemny kąt PK
(b) Wzór bieżnika opony jest poząbkowany
(c) Wyczuwalna ręką nierówna powierzchnia opony w kierunku poprzecznym

(2) Niestabilności kierowania

(a) “wędrowanie”
(b) nadsterowność

© Copyright 2016 Auto serwis Wieliczka | Realizacja: samart.pl
Używamy Cookies i podobnych technologii m.in. w celach świadczenia usług, reklamy, statystyk. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.Polityka prywantności
+