Przegląd klimatyzacji kosztuje niewiele. Naprawy uszkodzeń spowodowanych niedbalstwem są jednak drogie!
Wniosek stąd jeden: nie należy czekać, aż klimatyzacja okaże się nieskuteczna w czasie upałów, ale co najmniej raz w roku, najlepiej jeszcze zanim nadejdą naprawdę gorące dni, warto odwiedzić warsztat serwisujący samochodowe urządzenia klimatyzacyjne.
Układ klimatyzacji samochodowej wymaga przeglądu okresowego co najmniej raz w roku ponieważ podstawową cechą warunkującą prawidłowe działanie układu jest odpowiednie ciśnienie czynnika roboczego. Układ powinien być całkowicie szczelny. Czynnik roboczy w formie gazowej niestety ma zdolność dyfuzji przez przewody gumowe jak również przez uszczelki w miejscach łączenia i w ten sposób ulatnia się do atmosfery. W ten sposób w ciągu roku ucieka do 10-15 % czynnika chłodniczego i nie jest to uznawane za uszkodzenie , jest to normalnym procesem. Efektem jest spadek ciśnienia czynnika a co za tym idzie spadek sprawności chłodzenia w konsekwencji brak smarowania kompresora – kompresor jest najbardziej skomplikowanym i zarazem najdroższym elementem układu klimatyzacji. Smarowanie kompresora zapewnia specjalny olej, który jest transportowany przez czynnik chłodniczy R134a. Spadek ciśnienia czynnika zmniejsza również ilość smaru i w konsekwencji prowadzi do przyspieszonego zużycia i uszkodzenia kompresora jak również innych podzespołów układu. Dlatego coroczny przegląd układu klimatyzacji jest nieodzownym elementem pozwalającym na bezawaryjną pracę tego układu.