Głównym zadaniem systemu jest ochłodzenie powietrza wpływającego do wnętrza samochodu. Powietrze jest schładzane przez parownik znajdujący się w środku kabiny pojazdu. Pobrane ciepło jest wydzielane na zewnątrz samochodu za pomocą kondensatora znajdującego się z przodu samochodu. Klimatyzacja wykorzystuje podstawowe prawa fizyki w zamkniętym obiegu czynnika chłodzącego.
Czynnik chłodniczy absorbuje ciepło poprzez zamianę ze stanu ciekłego w stan gazowy, a następnie oddaje ciepło, zamieniając się z gazu w ciecz. Podczas obiegu powietrza wewnątrz samochodu czynnik chłodniczy zmienia się sukcesywnie z gazu na ciecz. Te zmiany stanu czynnika pozwalają ochłodzić powietrze napływające do środka samochodu i oddanie ciepła na zewnątrz.
1. SPRĘŻARKA – spręża czynnik chłodniczy
2. SKRAPLACZ – zmienia czynnik chłodniczy ze stanu gazowego w ciekły
3. WENTYLATOR – wymusza ruch powietrza
4. OSUSZACZ – gromadzi ,filtruje i zatrzymuje wilgoć z układu
5. PAROWNIK – schładza i osusza powietrze napływające do kabiny
6. DMUCHAWA – wymusza ruch powietrza do wnętrza kabiny.
7. ZAWÓR ROZPRĘŻNY – rozpręża czynnik chłodniczy