Diagnostyka komputerowa pojazdów

Jeszcze do nie tak dawna mechanikowi wystarczał śrubokręt,miernik elektryczny i kilka kluczy oraz trochę oleju w głowie. Niestety współczesne samochody wprost nafaszerowane są sterownikami elektronicznymi tak więc większość robót wymaga ich diagnozowania i dotyczy to zarówno prac przy układzie zasilania silnika czy układzie hamulcowym,jak i klasycznych napraw mechanicznych. W dzisiejszym szanującym się serwisie nie można sobie pozwolić na brak dobrego diagnoskopu.

A wszystko zaczęło się jak zwykle niewinnie gdy producenci silników chcąc stworzyć silniki mniej paliwożerne,bardziej ekologiczne a zarazem mocniejsze zaczęli wyposażać je we wtrysk paliwa ta innowacja z kolei wymusiła zastosowanie komputera który by sterował pracą tych elementów jednocześnie musiano stworzyć urządzenia które pozwalałyby na kontrole poprawności pracy itd. w efekcie dzisiaj w razie wykrycia nieprawidłowości na desce rozdzielczej auta zapala się lampka sygnalizująca konieczność jak najszybszego odwiedzenia serwisu.

Jednocześnie w pamięci jednostki centralnej rejestrowany jest kod niesprawności oraz dane diagnostyczne pozwalające na ustalenie przyczyn awarii. Z czasem układu diagnostyki pokładowej objęło także wykrywanie i sygnalizowanie uszkodzeń związanych z bezpieczeństwem jazdy, np. awarii układu hamulcowego, układu antypoślizgowego ABS czy sterownika airbagów. A potem wszystkich pozostałych systemów pojazdu, a więc układów przeniesienia napędu, stabilizacji toru jazdy itd.

Poza odczytem kodów błędów pozwalają one na odczyt wartości rzeczywistych mierzonych przez rozmaite czujniki oraz resetowanie wskaźników inspekcji serwisowej, wymiany oleju czy choćby wymianę klocków hamulcowych. Bardziej zaawansowane funkcje to stymulowanie elementów wykonawczych do określonych działań, kalibracja, czyli dopasowanie podzespołów (konieczna np. po wymianie przepustnicy), identyfikacja numeru VIN pojazdu oraz sterowników.

A czego komputery nie potrafią?

Zastąpić człowieka. Wskazanie, że uszkodzony jest zawór wolnych obrotów, może być równie dobrze spowodowane np. przez mechaniczne uszkodzenia układu dolotowego. Ale tego trzeba się po prostu nauczyć.

DODATKOWE INFORMACJE DLA KLIENTÓW

© Copyright 2016 Auto serwis Wieliczka | Realizacja: samart.pl
Używamy Cookies i podobnych technologii m.in. w celach świadczenia usług, reklamy, statystyk. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.Polityka prywantności
+